ورق طلا چیست؟

ورق طلا در ابعاد، ضخامت و عیار های متفاوت و برای کاربرد و مصارف گوناگون استفاده می شوند. نوعی از آن ها با ضخامت های بیشتر و عیار بالا در در ساختمان ها، اماکن مذهبی به کار می روند. نوع دیگری از آنها به صورت ورق های بسیار نازکی هستند که در موارد تزئینی و ظریف استفاده می شود که ضخامت آن ها در میکرون است. ورق های طلا، لایه های بسیار نازک هستند که کار با آنها دقت و ظرافت نسبتا زیادی را می طلبد. ورق های طلا در دو نوع جامد و مایع در بازار موجود هستند.

در این مقاله قصد داریم پیرامون موضوع نحوه کار با ورق طلا صحبت کنیم. امروزه استفاده از ورقه های طلا در موارد مختلف بسیار فراگیر شده است. پس خوب است بدانید با ورق طلا چگونه کار می کنند؟ ورق های طلا در هنر های پتینه کاری، دکوراتیو و رزین ورود کرده است. ورق های طلا به چند روش می توانند به کار روند. کهنه کاری ورقه های طلا و طلا کاری روی انواع سطوح چوب، سفال، گچ، شیشه و پلی استر، مبل، بوم، و ... از کاربردهای ورق طلا به شمار می روند.

کاربردهای ورق طلا

ورق طلا یا فلزات مشابه نظیر ورق نقره و مس لایه های بسیار نازکی هستند که برای ایجاد نمای فلزی روی انواع مواد مورد استفاده قرار می گیرند.استفاده از این ورق بر روی انواع سطوح شیشه ای، فلز، چوب، سفال و سرامیک، پلی استر و … امکان پذیر استو برای این کار از چسب مخصوص ورق طلا استفاده می شود.این ورق تغییر رنگ نداده و اکسید نمی شود و در انواع ساده و طرح دار و هفت رنگ موجود می باشند.استفاده از ورق طلا یکی از تکنیک های پتینه میباشد ٬ همچنین در تکنیک کهنه کاری نیز میتوانید از آن استفاده کنید.کاربرد دیگر آن در هنر ویترای برای پوشاندن سطح ظروف شیشه ای شفاف است .

ورق طلا در مبلمان سلطنتی

همانطور که می دانید مبل های سلطنتی شامل رنگ های مجلل و با شکوه طلایی و سفید با پایه های چوبی طلایی و یا رنگ چوب می باشند. وجود رنگ های طلایی در مبلمان و میزهای سلطنتی به وفور به چشم می خورد. با توجه به این نکته، از ورق طلا مایع در رنگ آمیزی پایه های مبلمان استفاده می شود تا زیبایی و جذابیت بیشتری به آن ببخشد. کار با ورق طلا مایع بسیار راحت تر از نوع جامد آن است و زیرا ورق طلا مایع مانند رنگ بوده و نیاز به چسب ورق طلا ندارد.

ورق طلا در گچبری

از کاربردهای جالب دیگر ورق طلا می توان به استفاده ی آن در گچبری دیوارهای منازل باشکوه نیز نیز اشاره کرد که اتفاقا خیلی هم محبوب و پرطرفدار است برای استفاده از ورق طلا در رنگ آمیزی گچبری های سقف و دیوار ها، باید از چسب ورق طلا حتما استفاده شود. بدین صورت که ابتدا با اسفنج فشرده از چسب بر روی قسمتهای مورد نظر در گچبری ها می کشیم و سپس از ورق طلا بر روی آن ها قرار داده و با یک براش نرم و فشرده، هوای آن را گرفته و سطح آن را صاف می کنیم.

ورق طلا در تابلو دکوراتیو

تابلو های دکوراتیو یکی از ترند های مطرح و جدید و پرطرفدار این روز ها، در طراحی داخلی به شمار می رود. چرا که به تصویر کشیدن چیزهایی ورای موارد واقعی بر روی یک بوم نقاشی، می تواند هم جدید و هم جذاب باشد. سبک های نقاشی های برجسته و دکوراتیو با اشکال هندسی و زیبا، استفاده از ورق طلای جامد را می طلبد تا به تابلو رنگ و لعابی ویژه و نو، ببخشد. استفاده از ورق طلا در تابلو دکوراتیو و حتی ترکیب آن با رزین ، ارزش مادی و معنوی آن را نیز دو چندان می نماید.